De gemeente Dordrecht opereert in een omgeving die snel verandert door digitalisering; het aantal netwerken in de stad neemt toe. Samen zorgen we ervoor dat onze dienstverlening op orde blijft, terwijl we in de stad grote opgaven realiseren. Juist de COVID-19-pandemie heeft eens te meer aangetoond dat digitalisering kansen biedt, maar ook noodzakelijk is voor zowel de bedrijfscontinuïteit als voor flexibilisering.
Onze omgeving en opgaven veranderen snel. Om daarop te anticiperen en onze ambities te kunnen realiseren zijn innovaties nodig. De inzet van data en slimme ICT-oplossingen is hierbij onvermijdelijk en opent nieuwe mogelijkheden naar een efficiëntere en snellere manier van werken. Met de juiste informatie kunnen wij:
- effectiever en sneller handelen en anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.
- kosten beter inzichtelijk maken en zelfs reduceren.
- direct reageren op interne én externe signalen.
Om in deze veranderende en deels blijvend veranderde omgeving succesvol te zijn, werken we aan een organisatie met een wendbare, actuele ICT-voorziening. In 2020 hebben we de eerste inventarisatie van ons applicatielandschap afgerond, met verdiepende slagen in 2021. Dit heeft geleid tot de eerste stappen naar een meer opgeschoond applicatielandschap. Deze werkzaamheden zijn meerjarig, en lopen door in 2022 en daarna.
De ICT/databewustwording en de ICT/datavaardigheden van onze medewerkers blijven aandacht vragen. Dit heeft impact op het verandervermogen en de wendbaarheid van onze organisatie. We streven ernaar om met de ICT- en datatoepassingen de volgende doelen te bereiken:
- maximaal digitaal.
- betrouwbaar en veilig.
- kennis- en informatie delen en optimaal samenwerken.
- open, efficiënt en transparant.
- speerpunten van college realiseren.
Voor 2022 betekent dit dat we:
- blijven deelnemen aan het programma ICT Verandert, dat in 2022 sterk gericht zal zijn op samenwerking met nieuwe leveranciers en de implementatie van een nieuwe ICT strategie.
- het Klant-, Zaak, & Archiefsysteem door blijven ontwikkelen en inzetten op de verdere borging.
- doorgaan met het vervangen en uniformeren van verouderde of vervangbare applicaties, met extra aandacht voor de overgang naar SaaS-technologie.
- de digitalisering van producten en diensten verder bevorderen.
- structureel kansen die ICT/data-hulpmiddelen bieden blijven inzetten voor onze opgaven.
- medewerkers en organisatieonderdelen verder bewust maken van de kansen en risico's van ICT/data, mede door inzet op informatiebeveiliging en privacy, door gerichte ondersteuning, trainingen en communicatie.
- medewerkers beter faciliteren in het gebruik van diverse ICT/data hulpmiddelen.
- onze diensten en ondersteuning rond data-analyse verder uitbreiden.
- verdere inzet zien van de Samen op de Kaart/MIP-tool voorziening waarvoor de vraag vanuit de regio verder toeneemt, naast de Programmeertafel en andere werkprocessen met ruimtelijke component.
- (met vertraging) in 2022 Microsoft 365 in gebruik gaan nemen, mede om informatie en kennis te kunnen delen met medewerkers en partners in de stad.
- de samenwerking met het Smart Data Center Drechtsteden verder versterken.
- meewerken aan een regionale datastrategie.
- ICT- en datavoorzieningen realiseren die nodig zijn om de Omgevingswet in te kunnen voeren.
- meewerken aan de verkenning van scope, ambities en randvoorwaarden voor Smart Society afhankelijk van de keuzen in de nieuwe bestuursperiode.
- verkennen welke investeringen nodig zijn voor professionalisering van het werken met 3Dimensies/Digital Twin voor participatiedoeleinden.
Afgelopen jaren hebben we gemerkt dat de gemeentelijke vraagstukken van nu, steeds meer onlosmakelijk verbonden zijn aan de informatievoorziening. Het inzetten van data voor de maatschappelijke opgaven op zowel het sociaal als fysiek domein biedt kansen. Dit vraagt op het gebied van data-, informatiemanagement en –beveiliging meer inspanningen. Het slim koppelen van informatie en toepassen van data-analyse, helpt ons in beleidsvorming en bijsturing, maar de behoefte groeit sneller dan onze organisatie -qua capaciteit- aankan. Komend jaar zullen we hierop moeten acteren.
Het "outsourcen" van applicaties (verSaaSing) is ingezet vanaf 2019 en heeft de afgelopen jaren meer aandacht gekregen. Deze ontwikkeling vraagt de komende jaren om meer inzet. Capaciteit komt hiervoor na 2023 beschikbaar, terwijl in 2022 de transitie vanuit ICT Verandert hieraan een versnelling zal geven. Ook in 2022 blijven we hier samen met onze stakeholders nadrukkelijk op inzetten, zodat we in de toekomst meer slagkracht en flexibiliteit organiseren.