Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?

  • De Omgevingsvisie Dordrecht 1.0 is vastgesteld. Hiermee zijn niet alleen de doelen beschreven waar we invulling aan gaan geven, maar ook de (kwalitatieve) randvoorwaarden voor ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.
  • De Omgevingswet treedt in werking per 1 juli 2022, waardoor de manier waarop we omgaan met ruimtelijke ordening verandert.
  • Het Rijk wil in 2022 de eerste formele stappen zetten richting investeringen in de Oude lijn, het spoor Leiden – Dordrecht. Dit inclusief de in de Gebiedsvisie Spoorzone benoemde ambities voor de OV-knopen station Dordrecht CS en het nieuwe station Leerpark. Daarnaast zal het Rijk in 2022 aangeven hoe ze de woningbouw verder zal stimuleren.
  • De provincie Zuid-Holland, samen met Zwijndrecht partner in de Spoorzone-ontwikkeling, moet haar bijdragen aan het Spoorzone-programma nog nader concretiseren: ontheffing bij bouwaanvragen of zelfs verhoging van regionaal woningbouwplafond.
  • De stikstofproblematiek remt de woningbouw in veel gemeenten nabij natuurgebieden af. In Dordrecht is dat momenteel niet het geval.
Lasten € 51.779.094
Baten € 56.323.397
Saldo € -4.544.303
Deze pagina is gebouwd op 11/01/2021 11:32:14 met de export van 10/08/2021 09:24:42