Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Wat zijn de indicatoren?

De basis: BBV-indicatoren

De onderstaande BBV-indicator heeft betrekking op het taakveld 'volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing', onderdeel van de vaste set verplichte beleidsindicatoren gehanteerd door het Rijk om de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te bevorderen. Omdat deze indicator een logische link vormt met het programma Bouwend en Bereikbaar Dordrecht is zij opgenomen in dit programma. Voor BBV-indicatoren geldt dat hier geen streefwaarden aan verbonden zijn, de indicatoren kennen immers geen specifieke relatie met de Dordtse doelstellingen. Wel is een vergelijking opgenomen met het gemiddelde van de G40 gemeenten, daarnaast kunt u via de website www.waarstaatjegemeente.nl de BBV-indicatoren van Dordrecht per thema vergelijken met een selectie naar keuze (o.a. Nederland, Provincie niveau of Regionaal niveau). Een totaal overzicht van de BBV-indicatoren treft u aan onder de bijlage van deze Begroting 2022, daarnaast leest u in de leeswijzer meer over de werking en het verschil tussen BBV-indicatoren en Dordtse aanvullende indicatoren.

Aanvullende indicatoren

Naast de BBV-indicatoren zijn ook drie aanvullende indicatoren in dit programma opgenomen, gericht op de onderwerpen 'bouwontwikkeling', 'openbaar vervoer' en 'fietsvriendelijkheid'. Deze aanvullende indicatoren kennen een duidelijke link met de doelstellingen in dit programma. Ten aanzien van de bouwontwikkeling is de streefwaarde direct herleidbaar uit het coalitieakkoord, voor de indicatoren 'openbaar vervoer' en 'fietsvriendelijkheid' geldt dat het streven is het beter te doen dan in de 0-waarde gemeten.

BBV-indicatoren

Jaarstukken
2019

Begroting
2021

Jaarstukken
2020

Begroting
2022

G40

Nieuwbouw - per 1.000 woningen

4,1 (2017)

5,0 (2018)

5,0 (2018)

6,90 (2020)

9,3 (2020)

Aanvullende indicatoren

0-Waarde

Actuele waarde

Streefwaarde 2022

A.

Bouwontwikkeling: het aantal toegevoegde nieuwe woningen (nieuwbouw én transformaties) in de periode 2018-2022.

372 (2018)

1.716 (per 1 juli 2021)

4.000 toegevoegde nieuwe woningen

B.

Openbaar Vervoer: aandeel dat (erg) tevreden is over het OV in de gemeente.

80% (2018)

82% (2019)

Trend hoger dan 0-waarde

C.

Het aandeel Dordtenaren dat meestal de fiets gebruikt

- naar het werk in Dordrecht: 72%;  - naar het werk elders in de Drechtsteden: 51%;                - naar de binnenstad: 69% (2019)

Onderzoek niet herhaald, wel onderzoek naar recreatief fietsen: 86% Dordtenaren fietst recreatief in 2020.

Trend hoger dan 0-waarde

Bron

Frequentie

A.

Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD); Bouwmonitor

Jaarlijks

B.

Veiligheidsmonitor/‘vrije ruimte’, specifieke vragen voor Dordrecht

Eens per twee jaar (oneven jaren)  *nieuw onderzoek eind 2021

C.

Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD); Fietsonderzoek / Stad-land verbindingen, november 2020.

Eens per twee jaar

Lasten € 51.779.094
Baten € 56.323.397
Saldo € -4.544.303
Deze pagina is gebouwd op 11/01/2021 11:32:14 met de export van 10/08/2021 09:24:42