Doelstelling 4: Dordrecht functioneert als centrumstad van de regio en toegangspoort van de Randstad. |
---|
We introduceren een Pilot voor innovatief personenvervoer over water - BELEIDSWENS 2 UIT KADERNOTA 2022.
Activiteit
De pilot innovatief personenvervoer over water is een project met spin-off voor de gehele regio en heeft brede steun vanuit het bedrijfsleven aan de oevers. Deze innovatie geeft namelijk invulling aan de first - en last mile problematiek en verbindt de oevers van de regio. We verbinden de oevers van de Drechtsteden en Gorinchem met schone, snelle, kleine boten gedurende renovaties van wegen (denk aan N3 en PaGo), bruggen (brug-incidenten) en tunnels, passend in de keten van openbaar vervoer en vervolg vervoer. We werken met nieuwe boten voor de regio, (draagvleugel)technologie en duurzame voortstuwing. Daarnaast is dit een vernieuwing van de infrastructuur in dit gebied. In 2022 realiseren we opstapplaatsen en gaan we de eerste routes varen uit het vervoersplan 2021. Deze activiteit is de uitwerking van beleidswens 2. Pilot innovatief personenvervoer uit de Kadernota 2022. Hiervoor is in 2022 € 103.000 vrijgemaakt. |
We werken slagvaardiger samen in de Drechtsteden en Zuidelijk Zuid-Holland.
Activiteit
We nemen het voortouw bij het uitdragen van de regionale visie en ambities van de Groeiagenda, hiervoor werken we samen met alle Drechtsteden gemeenten. Afhankelijk van het onderwerp kiezen we het meest effectieve schaalniveau van samenwerking: dat betekent dat we soms de kracht van de regio als geheel inzetten (bijvoorbeeld Regiodeal) en op andere dossiers juist met één gemeente of enkele gemeenten samenwerken (bijvoorbeeld Spoorzone). Als centrumstad coördineert Dordrecht de inhoudelijke afstemming en beheert de planning en control rondom de Groeiagenda. Tijdens diverse bestuurlijke conferenties met de Drechtstedencolleges is in 2020 en 2021 gesproken over verdere herijking van het samenwerkingsmodel. Dit richt zich nu op het Sociaal Domein en op het gebied van Bedrijfsvoering, met beoogde ingang per 1-1-2022. Dit is een Gemeenschappelijke Regeling Sociaal in de Drechtsteden en Dordrecht als servicegemeente voor de ondersteunende bedrijfsvoeringstaken. Voor de vervallen ontmoetingen op de "Drechtstedendinsdagen" zal Dordrecht (kwartaal)bijeenkomsten organiseren. Daarnaast verkennen we ook samenwerkingskansen met publieke en private partners in Zuidelijk Zuid-Holland. Zo werken we in wisselende coalities samen op specifieke onderwerpen. Daar gaan we mee door in 2022. |
We investeren in onze strategische lobbykracht.
Activiteit
We behartigen onze belangen via actieve participatie in bestuurlijke netwerken zoals de VNG, G40 en de Verstedelijkingsalliantie. En dit doen we ook voor specifieke dossiers op verschillende schaalniveaus (provinciaal, nationaal of Europees). Voorbeelden van deze dossiers zijn externe veiligheid, infrastructuur en spoorzone. We geven prioriteit aan de invulling van sleutelrollen die onze informatiepositie versterken en onze strategische lobbykracht vergroten. Dit doen we door middel van actief de Tweede Kamer te informeren over actuele zaken vanuit Dordrecht (zoals woningbouw, OV bereikbaarheid, energietransitie), we organiseren werkbezoeken voor sleutelfiguren en oploopjes in Den Haag. We zien Dordrecht als geïntegreerd onderdeel van het Europese (stedelijke) netwerk. We denken in termen van internationalisering, en zetten in op de grotere invloed van de Europese Unie en de kansen die dit biedt. In de ontwikkeling van de netwerkorganisatie gemeente Dordrecht, gaan wij scherper en duidelijker aan de slag met Europese netwerken. We worden in 2022 lid van Eurocities, een Europees platform voor steden, en gaan actief in Brussel ons verhaal uitdragen. |